Saturday 24 November 2018

Solat Mutlak


Sembahyang Sunat Mutlak

Selain daripada pada waktu-waktu yang terlarang sembahyang padanya, maka adalah disunatkan untuk sembahyang 2 rakaat. Sembahyang sunat ini dinamakan sembahyang mutlak, yakni sunat yang tidak bersebab, bukan kerana masuk ke masjid, bukan kerana sembahyang sunat sebelum sembahyang fardhu, bukan untuk sesuatu hajat atau sebagainya. Ia merupakan sembahyang yang dilakukan untuk mengisi waktu lapang dengan amalan yang baik.

Rasulullah dan para sahabat, tabi’ib dan para salafussoleh sering mengisi masa lapang mereka dengan sembahyang sunat mutlak ini. Mereka tidak suka membazirkan masa dengan hiburan yang tidak mendatangkan banyak faedah. Malah, kepada mereka, sembahyang itulah merupakan hiburan kerana pada waktu itu, mereka dapat bercakap-cakap dengan kekasih mereka, iaitu Allah S.W.T. secara langsung. Maka, tidak hairanlah ada di kalangan mereka bersembahyang sunat sehingga beratus-ratus rakaat bilangannya. Sembahyang ini juga boleh dilakukan di mana-mana sahaja, asalkan tempatnya bersih.


Cara Melaksanakannya:

1.     Apabila sudah ada whuduk berdirilah tegak menghadap kiblat dan bolehlah dilakukansembahyang sunat mutlak ini.

2.    Lafaz dan niatnya ialah:

Ertinya: “Sahaja aku sembahyang sunat 2 rakaat kerana Allah Ta’ala”.

3.    Lakukan sembahyang sunat mutlak ini sebanyak 2 rakaat sepertimana sembahyang sunat yang lain. Ayat yang dibaca selepas fatihah tidak ada yang khusus, tetapi boleh juga dibuat mengikut kaedah ini:

Rakaat pertama: Surah al-Ikhlas
Rakaat kedua: Surah an-Naas

4.    Selepas memberi salam, bacalah doa seperti ini:


Ertinya: “Ya Allah, wahai Tuhan kami, hidupkan kami dengan iman, matikan kami dalam iman serta masukkan kami ke dalam syurga bersama-sama iman. Ya Allah Tuhan kami, ampunkanlah segala dosa kesalahan kami dan dosa-dosa kesalahan ibu bapa kami, sebagaimana mereka berdua mengasihi kami semasa kecil. Ya Allah, akhirilah umur kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah kiranya Engkau akhiri hidup kami dengan kesudahan yang buruk”.

5.    Kalau mahu, bolehlah disambung lagi dengan sembahyang sunat mtulak seterusnya.

6.    Tidak ada had raka’at untuk sembahyang sunat mutlak ini, asalkan ia dilakukan dalam 2 raka’at, sekali salam. Ia boleh dilakukan melainkan pada waktu dilarang sembahyang.