Sunday 11 November 2018

Solat Aidil Adha



Sembahyang sunat aidil adha atau hari raya haji atau hari raya korban dilakukan 10 zulhijjah setiap tahun.

Walaupun kemuncak haji bertempat di Mekah namun semua umat Islam digalakkan menyambutnya dengan melakukan aktiviti ibadah seperti sembahyang hari raya haji, bertakbir dan berkorban.

Kalau hari raya aidil fitri ialah mengucapkan syukur ke hadrat Allah setelah sebulan berpuasa, ataupun yang gagal menempuh ujian puasa dengan baik, itulah waktu untuk dia bertaubat dan menyesal. Maka pada hari raya haji pula umat Islam hendaklah mengingati kisah-kisah pengorbanan yang pernah dilakukan oleh para nabi terutamanya kisah pengorbanan Nabi Ismail oleh bapanya Nabi Ibrahim, kaum keluarga mereka, wali-wali dan orang soleh. Pengorbanan mereka yang begitu tinggi itulah tanda pengabdian mereka kepada Allah yang tidak berbelah bahagi dan kita patut mencontohi mereka. Kerana itulah selain berhimpun dan bersembahyang beramai-ramai (iaitu cara yang afdhal), kita juga disunatkan melakukan korban binatang dan mengagih-agih dagingnya kepada orang yang miskin. Itu sebagai latihan kita berkorban untuk saudara sesama Islam demi kerana Allah SWT.

Adapun hukumnya sama dengan sembahyang sunat hari raya aidil fitri iaitu sunat muakkad dan Rasulullah saw tidak pernah meninggalkannya.

Waktu mengerjakannya juga sama dengan sembahyang aidil fitri iaitu apabila matahari tinggi segalah sehinggalah tergelincir matahari ke barat.

Tentang perkara-perkara yang sunat dilakukan sebelum sembahyang hari raya ini, yang berbeza ialah makan dan minum sebelum sembahyang. Sebelum sembahyang hari raya haji tidak disunatkan makan dan minum, tetapi terus sahaja melakukan sembahyang.

Cara Sembahyang

1. Lafaz dan niat sembahyang adalah seperti berikut: 

Ertinya: 
“Sahaja aku sembahyang sunat aidil adha 2 rakaat mengikut imam/menjadi imam kerana Allah Ta’ala.”


2. Bacaan takbir dan tasbih ketika sembahyang adalah sama dengan sembahyang sunat aidil fitri.
3. Bacaan surah selepas al-Fatihah:
Rakaat pertama: surah al-‘Ala. 
Rakaat kedua: surah al-Ghasyiyah.


4. Mengenai takbir pada hari raya haji adalah disunatkan bertakbir sejak petang malam 10 zulhijjah sehingga pembacaan khutbah oleh khatib/imam di mana-mana sahaja dan di waktu apa juga selain daripada selepas sembahyang fardhu asar pada 10, 11, 12 dan 13 zulhijjah.